Saturday, March 29, 2014

Tak Takut Ke?

Tadi call mak, saja la tanya pasal persiapan kenduri kahwin adik. Dah tak lama pun, sebulan je lagi. Mak cerita la bla bla bla. Buat kecik-kecik je katanya. Ye la kecik, kalau dah lembu 2 ekor, dengan ayam lagi, kambing lagi kecik ke tu. Agaknya itulah konsep "kecik-kecik aje" bagi emak. Haha


So lagi sebulan aku nak balik ni. Tak balik lama pun, dalam 2minggu lebih je. Ni memang betul-betul balik untuk kenduri kahwin je. Minggu pertama kenduri adik aku, minggu kedua kenduri adik Incik.


Dah lama gila kot tak makan kenduri. Ada la dalam 4 tahun. Sedapnya sirap kenduri!
Pajeri nenas, gulai kawah, masak merah, acar, kerabu, masak lemak nangka, ikan masin. Berjuraian air liur kau. Sedap! Sedap!


Tapi dalam masa yang sama aku tengah menguatkan diri ni, kuatkan diri untuk menjawab soalan-soalan cepuk emas dari makcik-makcik joyah. Pastilah akan bertanya bila lagi hang nak beranak ni Juliana, adik hang kahwin dah ni. Sok-sok depa beranak dulu.
Harapnya aku tabah la ye menjawab soalan-soalan tersebut dengan senyuman makan hati. Haha
Takpe la kan, demi mu wahai sirap kenduri, kurela ditujahi dengan persoalan demi persoalan.


Oh! Tadi mak tanya, aku tak takut ke nak balik ni. Kan naik katebang.
Mestilah takut, dengan kes MH370 yang belum selesai tu. Ye la walaupun tak naik mas, tetap la rasa takut jugak kan. Tapi apa boleh buat. Benda kalau nak jadi naik apa pun, dimana-mana dan pada bila masa pun akan terjadi. Aku cakap kat mak, habis nak balik naik unta ke mak. ":P


Kat fb dah makin kurang orang share pasal MH370 tu. Elok la jugak macam tu aku rasa. Serabut pun ada kadang tu.
Eh! Jangan salah faham. Bukan la tak suka, tapi banyak benda yang orang share tu ntah mana-mana dorang cedok. Main share je. Tak kira logic ke tak ke. Serabut aku membace. Kang cakap konspirasi la, politik la. Adoilaaaa.. Sudah la.. Kita ni sebenarnya banyak benda yang kita taktau, jadi baiklah kita diam dari menyampaikan yang bukan-bukan. Kalau semua benda-benda tu fitnah, tak ke kau tu macam menyambung fitnah tu lagi.


Siapa la yang suka buat cerita merepek macam tu. Orang semua tengah bersedih, kau tambahkan lagi dengan cerita merepek-merepek sebegini. Tolonglah.


Aku ni masih berharap ada keajaiban berlaku, walaupun macam haihhhhh laaaa. Tapi kita taktau kan, kuasa tuhan. Apa yang mampu kita sebagai hamba ni buat adalah berdoa agar MH370 segera dijumpai. Walau apa keadaan sekalipun. Supaya segala teka-teki ni berakhir.

Bye Korang!